Til Aust-Agder Turistforening
Hus

DNT-hytter i Aust-Agder

Aust-Agder Turistforening har i dag 12 fjell- og skogshytter i Austheiane, samt 6 kystledshytter. Høsten 2023 åpner vi en ny kystledshytte i Randvik i Risør.

Våre fjell- og skogshytter ligger i Austheiene. Dette er et fjellområde med variert terreng fra vilt og vakkert høyfjell i nord, et midt- og sørparti med en blanding av skogkledde og nakne heier opp i 1000-1100 meters høyde, til de lavere og litt frodigere heiene.

De seinere år har AAT også satset på kystledhytter. I Arendal driver vi Store og Lille Torungen Fyrstasjon sammen med Torungens Venner. Vi har Betjentboligen på Lyngør, Forpakterboligen og Gjestehuset på Furøya i Tvedestrandsfjorden, Seilerhytta på utsiden av Borøya, og i 2023 åpner vi en ny hytte i Randvik i Risør.

Aust-Agder Turistforening har flere hytter der du kan bestille hele hytta. Les mer her.

FJELLHYTTENE

Om ønskelig er det mulig å forhåndsbestille ca. 50% av sengeplassene på fjellhyttene våre. Unntaket er Olandsbu, som ligger utenfor løypenettet vårt, hvor vi har innført forhåndsbestilling av hele hytta.

SELVBETJENTE HYTTER er sjarmerende hytter med fullt utstyrt kjøkken, soverom, vedskjul og matlager. Gass og ved finnes på hytta, så alt du trenger å ta med deg for selve overnattingen er sovepose eller lakenpose.

UBETJENTE HYTTER er trivelige hytter med samme standard og innhold som de selvbetjente hyttene - men med én viktig forskjell: De ubetjente hyttene har ikke proviantlager.

KYSTLEDHYTTENE

På kystledhyttene våre har vi full forhåndsbestilling av overnatting. Det er fullt mulig å være spontan og bestille seg en overnattingsplass samme dag som man ønsker å overnatte.

Betingelser for bruk av fjellhyttene

Du forhåndsbestiller en seng per person til priser etter alder og DNT-status,  og betaler online med bankkort.  Halvparten av sengene er "frie" og tilgjengelige og at det vanligvis er godt med plass på hyttene våre i Austheiene. Unntakene er kanskje de mest populære hyttene våre noen helger på sensommeren/høsten. Du må være på hytta før kl. 19:00 for at reservasjonen skal være gyldig. Kommer du etter dette, finner du deg en seng på lik linje med andre gjester dersom den reserverte sengen skulle ha blitt opptatt.
Avbestillingsfristen er senest 5 dager før ankomstdatoen. Avbestillingen er selvbetjent med innlogging på samme sted som da du bestilte. Betalt beløp blir da automatisk sendt tilbake til samme kort (bankkonto) som ble brukt ved betalingen.
Større grupper, lag, foreninger, skoleklasser o.l. er som tidligere velkomne til å bruke hyttene våre. Dere vil ikke kunne få disponere hele hytta, men vi reserverer da alle sengeplassene som er tilgjengelig for forhåndsbestilling. Hvis dette er aktuelt, sjekk om det er ledig i bestillingsløsningen vår først og send oss en e-post til aat@dnt.no med følgende info: Hyttenavn og datoer, navn på gruppen, fullt navn og telefonnummer til kontaktperson, forventet antall personer i gruppen og fakturaadresse m/nødvendig info.

Landsmøtet i Trondheim 2023.
Kokkeler på en selvbetjent DNT-hytte!
Et utvalg hermetikk fra selvbetjeningslageret på Åsedalen Turisthytte i Stølsheimen. Fotografert i august 2014.
Kokkeler på en selvbetjent DNT-hytte!